Aandacht besteden aan sociaal-emotionele ontwikkeling in de kinderopvang of gastouderopvang loont. In dit proces ontwikkelen kinderen vaardigheden die hen helpen hun persoonlijke identiteit te ontwikkelen, relaties te hebben en verwachtingen van hun omgeving te hanteren. Dit draagt bij aan sociaal en emotioneel welbevinden, een belangrijke voorwaarde om nu én later goed te kunnen functioneren en leren. Op deze pagina lees je hoe je sociaal-emotionele ontwikkeling blijvend onderdeel maakt in jullie dagelijkse praktijk en beleid.
Waarom werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling?
- Een kind legt in de eerste levensjaren een belangrijke basis voor de verdere ontwikkeling. Een goede start geeft meer kansen op een goede fysieke en psychische gezondheid. En op het ontwikkelen van talenten en zelfontplooiing, deelname aan onderwijs en participatie op de arbeidsmarkt en meedoen in de samenleving. De dagopvang is een uitgelezen plek om te investeren in de ontwikkeling van kinderen, waaronder de sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Liefdevolle relaties van jonge kinderen met hun ouders en primaire verzorgers, bijvoorbeeld in de dagopvang, helpen kinderen zich veilig en zelfverzekerd te voelen, wat de basis legt voor gezonde toekomstige relaties en sociale vaardigheden.
- Respectvolle alledaagse interactie met ouders/verzorgers, familie en andere verzorgers geven het kind erkenning: je mag er zijn, je bent slim, je bent goed in uitvinden hoe iets moet, je bent geliefd, je zorgt ervoor dat ik moet lachen, het is leuk om bij jou te zijn. Deze boodschappen bouwen aan het zelfvertrouwen en zorgen ervoor dat het kind steeds weer interactie aan wil gaan met zijn omgeving.
- Structurele aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling kan leiden tot minder gedrags- en emotionele problemen, betere leerprestaties, meer bevlogen kinderen met meer gelijke kansen en grotere betrokkenheid van ouders.
Voor je begint...
Wat doet jouw organisatie al?
Wat doet jouw organisatie al?
Beginsituatie bepalen in:
Werk met een gedegen stappenplan
Werk met een gedegen stappenplan
Lees hoe je een themaplan maakt voor:
Aan de slag met sociaal-emotionele ontwikkeling
Met het Stappenplan werken aan Gezonde Kinderopvang zorg je voor blijvend resultaat. Werk aan sociaal-emotionele ontwikkeling in jullie kinderopvangorganisatie of gastouderbureau op de pijlers beleid, ontwikkelen, omgeving en signaleren. Zo maak je meer impact weten we uit onderzoek. Lees hieronder aan welke activiteiten je per pijler kunt denken.
Zorg ervoor dat sociaal-emotionele ontwikkeling een vaste plek heeft in jullie beleid.
Beleid |
|
---|---|
Betrekken en informeren |
|
Borgen |
|
Evalueren |
|
Tips bij pijler Beleid
- Heb ook aandacht voor het welbevinden van pedagogisch medewerkers en gastouders. Hun welbevinden is een belangrijke voorwaarde voor het welbevinden van kinderen.
- Heb aandacht voor de professionalisering van pedagogisch medewerkers. Wat hebben zij nodig om de sociaal-emotionele ontwikkeling van álle kinderen goed te kunnen ondersteunen? Denk bijvoorbeeld aan scholing of coaching op het gebied van signaleren van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften, sociaal-emotionele ontwikkeling, groepsdynamiek, signalering van armoede, cultuursensitief werken of werken aan kansengelijkheid.
Bied kinderen, medewerkers en gastouders activiteiten aan rond sociaal-emotionele ontwikkeling. Met als doel dat zij hun kennis vergroten, vaardigheden aanleren en positief zijn over bijdragen aan een sociaal-emotionele ontwikkeling.
Bijscholing |
|
---|---|
Kennis en activiteiten |
|
Goede voorbeeld |
|
Erkende activiteiten |
|
Tips bij pijler Ontwikkelen
- Bespreek periodiek wat jullie dagopvang (nog meer) kan doen om te zorgen dat het een uitdagende omgeving blijft waarin kinderen optimaal kunnen groeien.
- Kijk in de agenda van het Expertisecentrum Kinderopvang voor gratis webinars over bijvoorbeeld pedagogische kwaliteit kinderopvang.
Richt de fysieke en sociale omgeving zo in dat die bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, medewerkers en gastouders. Laat medewerkers en gastouders het goede voorbeeld geven en betrek ouders/verzorgers en samenwerkingspartijen bij jullie activiteiten.
Fysieke omgeving |
|
---|---|
Sociale omgeving |
|
Betrekken en informeren |
|
Goede voorbeeld |
|
Samenwerken |
|
Tips bij pijler Omgeving
- Sluit aan bij themadagen en -weken zoals ‘De week tegen pesten’ of ‘De week van de mentale gezondheid’.
- Bespreek hoe het team de sfeer op de groep positief en ontspannen kan houden, ook als het tegenzit of druk is.
- Meer tips en handvatten voor het creëren van een geschikte ruimtelijke omgeving voor kinderen vind je op de website van Expertisecentrum Kinderopvang. Daar vind je ook de Kletspot Omgeving(PDF) om met elkaar te praten over de omgeving zoals de ruimte, inrichting en materialen.
- Kijk voor tips ook bij de Succesfactor werk samen.
- Lees ook de tips voor Draagvlak creëren bij ouders.
Houd in de gaten hoe het met de kinderen gaat rond sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo kun je vroegtijdig mogelijke risico’s signaleren. Bepaal samen waarop jullie signaleren en doe regelmatig onderzoek. Leg ook vast hoe jullie met signalen omgaan en welke maatregelen passend zijn.
Periodiek onderzoek |
|
---|---|
Signaleren |
|
Informeren |
|
Tips bij pijler Signaleren
- Lees de brochure die pedagogisch medewerkers en gastouders achtergrondinformatie, handvatten en tips biedt rond omgaan met anderstaligheid en met opvallend gedrag(PDF) bij vluchtelingenkinderen in de kinderopvang.
Voorbeelden
Tip voor gastouderbureaus: weten wat er speelt
'Als gastouder heb ik maximaal zes kinderen in de opvang, waardoor ik tijdens de overdrachtsmomenten meer tijd heb om te praten met de ouders/verzorgers. Gedurende de dag communiceer ik al regelmatig met hen over hoe het gaat met het kind in de opvang, bijvoorbeeld over hoe het eten en slapen ging. Daarom gebruik ik de overdrachtsmomenten vooral om te praten over hoe het verder gaat met het kind. We hebben het dan bijvoorbeeld over dingen die het kind gedaan heeft in het weekend of hoe het thuis geslapen heeft. Als je weet wat er speelt in het leven van het kind, kun je hierop inspelen en voelt het kind zich beter begrepen. Dat heeft een positieve invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling.'
Ilja van der Woldt | gastouder
Blog – Vaak gaat het vanzelf
Hoe leer je kinderen omgaan met hun emoties en met elkaar? Door dingen uit te leggen, door kinderen te stimuleren, door grenzen te stellen… Als coach leid ik mijn collega’s op volgens de scholing van Gezonde Kinderopvang. Daarbij merk ik dat pedagogisch medewerkers al heel veel interactievaardigheden toepassen. Vaak gaat dat vanzelf.
Lees de blog van Marja Schmitz, coach Gezonde Kinderopvang, op Kinderopvangtotaal.nl.
Een uitdagende buitenruimte voor baby’s
Veel kinderen worden beschermend opgevoed. Partou wil de kinderen een uitdagende buitenruimte bieden om hen daarmee de mogelijkheid te bieden hun grenzen te verkennen en te verleggen. Voor de baby’s heeft Partou speciale babytuinen ingericht. Lees meer op de website van Expertisecentrum Kinderopvang.
Er zijn geen officiële richtlijnen voor sociaal-emotionele ontwikkeling bij jonge kinderen. Vanuit de ontwikkelingspsychologie zijn wel richtlijnen te geven over de handelswijze van pedagogisch medewerkers. In de Richtlijn opvoedondersteuning staan de ontwikkelingsopgaven en de daaruit voortvloeiende opvoedingsopgaven die ook voor pedagogisch medewerkers relevant zijn:
Periode | Ontwikkelingsopgaven | Opvoedingsopgaven |
---|---|---|
Baby | Lichaamsbeheersing | Soepele verzorging |
Veilige hechting | Responsiviteit | |
Dag-nachtritme ontwikkelen | Voorspelbare omgeving | |
Dreumes/peuter | Exploratief spel | Veiligheid in huis bewaken |
Autonomieontwikkeling | Emotionele basis bieden Regels introduceren |
|
Uitdrukken door taal | Praten/benoemen | |
Grenzen accepteren | Taal- en spelstimulering |
Voor de pedagogisch medewerkers gaat het vooral bij hele jonge kinderen om het aangaan van een veilige gehechtheidsrelatie die de basis is voor verdere sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het boek Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar(PDF)(PDF) gaat in op pedagogiek die specifiek voor dagopvang ontwikkeld is. De pedagogische basisdoelen uit de wet Kinderopvang komen uitgebreid aan de orde. Deze zijn allemaal gericht op een goede sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, het geven van:
- een gevoel van emotionele veiligheid,
- gelegenheid tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie,
- gelegenheid tot het ontwikkelen van sociale competentie,
- een kans om zich waarden en normen, de 'cultuur' van een samenleving, eigen te maken.
Het boek gaat onder andere in op ‘Veiligheid en welbevinden’ en ‘Relaties in de groep’ en kan pedagogisch medewerkers inspireren en ondersteunen bij hun dagelijks werk. Zo zijn per leeftijdsgroep tips voor het stimuleren van de sociale en morele ontwikkeling opgenomen. Managers kunnen het kader gebruiken als basis voor het pedagogisch beleid van de kinderopvangorganisatie.
De publicatie Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang(PDF) besteedt aandacht aan 'Het bieden van emotionele veiligheid in een veilige en gezonde omgeving.'
Ideeën opdoen?
Kijk bij het stappenplan
- Creëer draagvlak bij alle betrokkenen
- Zo voer je het themaplan succesvol uit in kinderopvang of gastouderbureau
- Kijk terug en denk na over de volgende stap in jullie kinderopvang of gastouderbureau
- Zorg voor een coach Gezonde Kinderopvang in jullie kinderopvang of gastouderbureau
Meer inspiratie
- Kinderopvang | Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl)
- Eerste 1000 dagen van een kind - Een Kansrijke Start |Pharos
- Top tien beschermende factoren voor een positieve ontwikkeling van jeugdigen | NJi
- Publicatie Opgroeien en opvoeden - Normale uitdagingen voor kinderen, jongeren en hun ouders(PDF) | Nji
- Website Expertisecentrum Kinderopvang pedagogische kwaliteit
Advies of ondersteuning nodig?
Ambassadeur
Mail een ambassadeur Gezonde Kinderopvang.
Dat is een ervaren coach die graag met je meedenkt.
GGD
Informeer naar mogelijkheden voor ondersteuning bij de regionale GGD.
- Informeer naar mogelijkheden voor ondersteuning bij het Expertisecentrum Kinderopvang.
- Informeer bij je gemeente of er lokale subsidieregelingen zijn om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang te bevorderen.