Aandacht besteden aan fysieke veiligheid in de kinderopvang of gastouderopvang loont. Een veilige bso is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen. De nadruk ligt daarbij op zo veilig als nodig. Bij heel jonge kinderen ligt de focus op beschermen en naarmate ze zich ontwikkelen, verschuift die naar versterken. Op deze pagina lees je hoe je fysieke veiligheid blijvend onderdeel maakt in jullie dagelijkse praktijk en beleid.
Waarom werken aan fysieke veiligheid?
- Elke dag belanden er vijfhonderd kinderen met letsel op de eerste hulp, één kind per drie minuten. Om ernstige letsels bij kinderen te voorkomen is een goede balans tussen een kind beschermen en versterken cruciaal. Dus zowel risico’s vermijden als leren omgaan met risico's. Investeren hierin verkleint de kans op ernstig letsel of een ongeval.
- Fysieke veiligheid omvat meer dan een veilige omgeving, zoals zorgen voor bedjes en traphekjes. Het betekent ook dat kinderen van jongs af aan uitgedaagd worden om hun grenzen te verleggen en op die manier vaardigheden ontwikkelen waarmee zij zichtzelf tegen letsels kunnen beschermen.
- De bso moet kinderen beschermen tegen gevaren waarmee ze zelf nog niet kunnen omgaan, maar ook genoeg uitdaging en leermomenten bieden om zich te ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen.
Voor je begint...
Wat doet jouw organisatie al?
Wat doet jouw organisatie al?
Beginsituatie bepalen in:
Werk met een gedegen stappenplan
Werk met een gedegen stappenplan
Lees hoe je een themaplan maakt voor:
Aan de slag met fysieke veiligheid
Met het Stappenplan werken aan Gezonde Kinderopvang zorg je voor blijvend resultaat. Werk aan veiligheid in jullie kinderopvangorganisatie of gastouderbureau op de pijlers beleid, ontwikkelen, omgeving en signaleren. Zo maak je meer impact weten we uit onderzoek. Lees hieronder aan welke activiteiten je per pijler kunt denken.
Zorg ervoor dat fysieke veiligheid een vaste plek heeft in jullie beleid.
Beleid |
|
---|---|
Betrekken en informeren |
|
Borgen |
|
Evalueren |
|
Tips bij pijler Beleid
- Maak ouders/verzorgers bewust van de noodzaak om kinderen te leren omgaan met risico’s en ze de vrijheid te geven om de wereld te ontdekken.
- Afspraken/regels kunnen per kind verschillen. Maak voor ieder kind afzonderlijk afwegingen bij het aanbieden en begeleiden van risicovol spelen. Want bij risicovol spelen kun je geen strikte leeftijdscategorieën hanteren. Waar de ene achtjarige nog niet aan toe is, kan de andere achtjarige (of misschien wel zesjarige) al veel ervaring mee hebben. Het ene kind heeft extra toezicht nodig en moet soms worden afgeremd. Het andere kind kan juist wat extra aanmoediging gebruiken bij een uitdagende activiteit.
- Houd rekening met individuele verschillen tussen medewerkers en gastouders. De een heeft meer affiniteit en/of ervaring met het begeleiden van een bepaald onderdeel van risicovol spelen dan de ander.
Pijler Ontwikkelen
Bied kinderen, medewerkers en gastouders activiteiten aan rond fysieke veiligheid. Met als doel dat zij hun kennis vergroten, vaardigheden aanleren en positief zijn over fysieke veiligheid.
Bijscholing |
|
---|---|
Kennis en activiteiten |
|
Goede voorbeeld |
Geef als medewerkers en gastouders het goede voorbeeld. Als je kinderen beschermt voor risico’s is het ‘goede voorbeeld’ geven niet altijd zichtbaar. Spreek daarom naar de kinderen op hun eigen niveau uit wat je doet en waarom, zodat zij het gaan begrijpen:
Richt je je erop kinderen te versterken zodat ze risico’s leren nemen, geef dan het goede voorbeeld in de houding die jij uitstraalt en in je gedrag. Dat doe je bijvoorbeeld door:â¯
|
Erkende activiteiten | Kies voor kwaliteit en zet erkende activiteiten in! Lees meer over het lespakket Vallen is ook een sport van VeiligheidNL. Kinderen ontwikkelen kennis en vaardigheden om vallen te voorkomen en veilig te vallen. |
Tips bij pijler Ontwikkelen
- Maak medewerkers en gastouders bewust van hun eigen gedrag in situaties met kleine en grotere risico's. Blijf dit bespreken tijdens overleg.
- Gebruik deâ¯Risicoach toolkitâ¯van VeiligheidNL. Die kan helpen om risicovol spelen als team stap voor stap succesvol toe te passen in je organisatie.
Richt de fysieke en sociale omgeving zo in dat die bijdraagt aan de hygiëne van kinderen, medewerkers en gastouders. Laat medewerkers en gastouders het goede voorbeeld geven en betrek ouders/verzorgers, oudere kinderen en samenwerkingspartijen bij jullie activiteiten.
Fysieke omgeving |
|
---|---|
Sociale omgeving |
|
Betrekken en informeren |
|
Goede voorbeeld |
|
Samenwerken |
|
Tips bij pijler Omgeving
- Ga met elkaar en met de ouders/verzorgers de dialoog aan over risicovol spelen en hoe jullie organisatie dat invult.
- Leer kinderen omgaan met kleine risico’s. Bespreek bijvoorbeeld gedragsafspraken en maak afspraken bij spelen in meer risicovolle situaties. Maak daarbij voor ieder kind (ongeacht leeftijd) de inschatting of het hieraan toe is of niet. Kijk wat het kind kan, geef indien nodig een tip. Of doe voor, geef ruimte en geef het kind zelfvertrouwen.
- Kijk voor tips ook bij de Succesfactor werk samen.
- Lees ook de tips voor Draagvlak creëren bij ouders.
Houd in de gaten hoe het met de kinderen gaat rond fysieke veiligheid. Zo kun je vroegtijdig mogelijke risico’s signaleren. Bepaal samen op waarop jullie signaleren en doe regelmatig onderzoek. Leg ook vast hoe jullie met signalen omgaan en welke maatregelen passend zijn.
Periodiek onderzoek |
|
---|---|
Signaleren |
|
Informeren |
|
Tips bij pijler Signaleren
- Houd centraal bij wat jullie signaleren, zodat informatie over veiligheid voor iedereen inzichtelijk is en snel kan worden opgevolgd.
Voorbeelden
Hard én veilig schommelen
Emma van vijf vindt het heerlijk om na schooltijd buiten te spelen op het speelplaatsje van de bso. Sinds kort heeft zij ontdekt dat ze nog hoger en harder komt door staand te schommelen, zeker als Sophie, die zes is, haar een flinke zet meegeeft. Als pedagogische professional kan je de meisjes verbieden zo te schommelen, dat is wellicht de veiligste optie. Maar hiermee weerhoud je ze ook van het leren van belangrijke motorieke vaardigheden, zelfstandigheid en weerbaarheid. Een betere oplossing is het wegnemen van de grootste risico’s: zorg voor een veilige speelplaats met een lage schommel en zachte ondergrond en houdt een oogje in het zeil. Zo kunnen Emma en Sophie hard én veilig (genoeg) schommelen.
Bso ‘Het Waterhoentje’
Bso ‘Het Waterhoentje’ hecht veel waarde aan de fysieke veiligheid van kinderen, maar weet ook dat voor een goede ontwikkeling (kleine) risico’s en uitdagingen noodzakelijk zijn. Het pedagogische team geeft kinderen daarom de ruimte om te leren van hun ervaringen en letten daarbij goed op waar een kind wel of niet zelfstandig toe in staat is. Zo laat pedagogische professional Karin het kookclubje met 8 tot 10 jarigen op de donderdagmiddag na een duidelijke instructie zelfstandig de oven bedienen. Groepshulp Vincent laat de jongens vrij rennen en stoeien op het plein. En medewerker Marjolein laat óók de kleinsten in de knutselgroep zelfstandig spijkertjes timmeren in hun zelfgemaakte kapstok. De medewerkers staan op gepaste afstand, houden een oogje in het zeil, geven duidelijke instructies en tonen zo nodig het goede voorbeeld.
De Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK, 2018) veiligheid & gezondheid eist dat ondernemers in deâ¯kinderopvang:
- Een actueel veiligheids- en gezondheidsbeleid hebben, waarâ¯pedagogisch professionals in een continu proces bij betrokken zijn.
- In hun veiligheids- en gezondheidsbeleid beschrijven hoe zij kinderen beschermen tegen grote risico’s en leren omgaan met kleine risico’s.
De kinderopvang aandacht heeft voor:
- Hoe zij het risico op grensoverschrijdend gedrag door zowel aanwezige volwassenen als kinderen beperken.
- De wijze waarop het vierogenprincipe in de bso functioneert.
- Het plan van aanpak om risico’s in te perken en hoe medewerkers moeten handelen zodra zich een ongezonde en/of onveilige situatie voordoet.â¯
- Hoe de achterwachtregeling georganiseerd is (indien van toepassing).â¯
- Hoe het beleid inzichtelijk is voor ouders/verzorgers, pedagogisch medewerkers (in opleiding),â¯stagiairs en vrijwilligers.
Deâ¯â¯Gemeentelijke gezondheidsdienstâ¯(GGD (Gemeentelijke gezondheidsdienst ))â¯voert inspectie uit op:
- Een actueel veiligheids- en gezondheidsbeleid.
- Wat de locatie aan veiligheid doet of heeft gedaan.
- Hoe medewerkers het veiligheidsbeleid in de praktijk toepassen en hoe zij betrokken zijn bij de implementatie, uitvoering en evaluatie ervan.
- Hoe dit geborgd is in een beleidscyclus.
- Welke risico’s op de locatie spelen en op welke risico’s er wel of juist geen actie is ondernomen (en waarom niet) en welke afspraken er hiervoor gemaakt zijn.
- Een uitgewerkt plan van aanpak, dat in concrete termen verwoord wie welke maatregelen binnen welke termijn op pakt.
Houd het veiligheids- en gezondheidsbeleid actueel door het regelmatig met medewerkers te evalueren. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld deâ¯Risicomonitor van VeiligheidNL.
Ideeën opdoen?
Kijk bij het stappenplan
- Creëer draagvlak bij alle betrokkenen
- Zo voer je het themaplan succesvol uit in kinderopvang of gastouderbureau
- Kijk terug en denk na over de volgende stap in jullie kinderopvang of gastouderbureau
- Zorg voor een coach Gezonde Kinderopvang in jullie kinderopvang of gastouderbureau
Advies of ondersteuning nodig?
Ambassadeur
Mail een ambassadeur Gezonde Kinderopvang.
Dat is een ervaren coach die graag met je meedenkt.
GGD
Informeer naar mogelijkheden voor ondersteuning bij de regionale GGD.