Wat heeft jullie inzet op het thema opgeleverd en hoe verloopt het in de praktijk in jullie gastouderbureau en bij de gastouders? Wat ging goed, wat kan beter? Terugkijken doe je om van te leren en geeft je ook de kans om successen te vieren. Tenslotte biedt het de mogelijkheid om vooruit te kijken naar volgende thema’s die aandacht verdienen.

Lees verder over:

Kijk terug op proces, resultaat en effect

Evalueren helpt om je aanpak te verbeteren zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij de praktijk van jullie gastouderbureau en gastouders. Je krijgt inzicht in het proces, de resultaten en de effecten die jullie aanpak heeft opgeleverd. Hiermee kun je aan gastouders, ouders/verzorgers en collega's laten zien wat jullie hebben bereikt.

Hoe pak je de evaluatie aan?

Doe de evaluatie bij voorkeur samen met anderen, bijvoorbeeld de werkgroep. En probeer alle betrokkenen in de evaluatie mee te nemen. Denk aan gastouders, collega’s, kinderen, ouders/verzorgers, en eventuele samenwerkingspartners.
Tip: Neem de evaluatie mee in een jaarlijks voortgangsgesprek met de gastouder, of in het evaluatiegesprek met de ouders/verzorgers.

Zoek antwoord op onderstaande vragen via verschillende methoden. Zo krijg je een goed beeld van jullie ontwikkelingen:

Vragen

  • Welke activiteiten zijn uitgevoerd? Hoeveel gastouders en kinderen deden mee? Hoeveel tijd en geld kostte elke activiteit?
  • Welke resultaten hebben jullie bereikt?
  • Welke effecten zie je bij gastouders, kinderen of ouders/verzorgers? 
  • Welke doelen zijn behaald?
  • Hoe verliep het proces? Was iedereen goed geïnformeerd? Is iedereen tevreden? Wat ging er goed? En wat kon beter? 
  • Zijn gastouders, kinderen, ouders/verzorgers en collega's tevreden? Waaruit blijkt dat?  
  • Hoe gaat het nu verder? Is het nodig om (nieuwe) afspraken te maken rond werken aan het leefstijlthema?

Methoden/informatiebronnen

  • Bekijk de bijgehouden gegevens over de activiteiten in het logboek.
  • Gebruik de aantekeningen van tussentijdse contactmomenten met gastouders en ouders/verzorgers en de input uit de werkgroep.
  • Ga in gesprek met de gastouders, ouders/verzorgers en collega’s.

Blik vooruit en kies een volgend thema

De uitkomsten van de evaluatie gebruik je om plannen te maken voor de toekomst. Je kunt je aanpak op het gekozen thema bijstellen. Hoe zorg je voor blijvende aandacht voor het thema in jouw gastouderbureau en bij gastouders? En hoe behoud je draagvlak?

Is het thema onderdeel geworden van de dagelijkse praktijk van gastouders? Geweldig! Dit is het moment om te onderzoeken of je met een ander thema van start wilt gaan. Gebruik hiervoor de inventarisatie van de beginsituatie bij stap 1, en doorloop het stappenplan opnieuw, maak een themaplan en plan activiteiten en acties tijdig in.

Vier successen

Je hebt nu helder wat jullie de afgelopen periode allemaal hebben bereikt. Sta daar eens bij stil en vier de grote, maar zeker ook de kleine successen. Organiseer bijvoorbeeld een feestelijk moment voor de gastouders. En deel jullie successen met collega’s, ouders/verzorgers, en met Gezonde Kinderopvang, samenwerkingspartners en eventueel lokale media voor extra aandacht.