In stap 1 heb je de beginsituatie bepaald en inzicht gekregen in welk(e) gezondheidsthema(‘s) aandacht nodig hebben bij jullie gastouders. Kies je één gezondheidsthema om aan te werken, dan zorg je dat de kinderen intensief met dat thema in aanraking komen en zie je sneller resultaat.

Lees verder over:

Kies een thema

Hoe kies je als gastouderbureau een thema en hoe onderbouw je je keuze?

  • Gebruik de in kaart gebrachte beginsituatie uit stap 1 van het stappenplan om een thema te kiezen. 
  • Kies voor een thema waar je al aan werkt. Door een paar stappen extra te zetten, zet je het thema steviger neer.
  • Kies een thema dat leeft onder gastouders, ouders/verzorgers en kinderen. Wat vinden zij belangrijk en voor welk thema is het meeste draagvlak? Draagvlak onder gastouders is bepalend voor het succes van Gezonde Kinderopvang.
  • Denk ook aan actuele ontwikkelingen. Bieden die kansen of moeten er juist problemen worden aangepakt? Een paar voorbeelden:
    • Stellen kinderen steeds meer vragen over relaties en seksualiteit? En vinden gastouders het lastig hoe ze hiermee om kunnen gaan of hoe ze hierop moeten reageren? Dit is aanleiding om in te zetten op het thema Seksuele ontwikkeling (0-4 jaar en 4-12 jaar). 
    • Kies een thema dat aansluit bij speerpunten uit het gemeentelijke gezondheidsbeleid en het lokale sport- of preventieakkoord. In bijvoorbeeld een JOGG-gemeente staan de thema’s Voeding (0-4 jaar en 4-12 jaar) en Bewegen (0-4 jaar en 4-12 jaar) centraal. 

Tip: geef een prioriteitenworkshop

Organiseer een prioriteitenworkshop. Dit is een handig hulpmiddel om samen met de gastouders een weloverwogen keuze te maken voor één van de gezondheidsthema’s. Download de handleiding en lees hoe je een prioriteitenworkshop organiseert.

Kies doelen

Wat wil jouw gastouderbureau samen met de gastouders bereiken met het gekozen thema? De beginsituatie uit stap 1 van het stappenplan kan helpen jullie doelen te bepalen. Zorg ervoor dat je elk doel zo concreet mogelijk (SMART) formuleert, zodat je weet wanneer je successen kan vieren! Betrek medewerkers en het management (indien van toepassing) bij het stellen van doelen, heb aandacht voor hun aanvullingen of opmerkingen. Zo kom je gezamenlijk tot jullie doelen en vergroot je de kans dat jullie ze bereiken.

Voorbeelden van SMART/concrete doelen 

  • Voorbeeld 1: Vanaf januari 2025 werkt 80 procent van de gastouders volgens het vernieuwde voedingsbeleid dat volledig is gebaseerd op de richtlijnen van het Voedingscentrum.
  • Voorbeeld 2: Vanaf maart 2025 weten alle gastouders wat er in ons hitteplan staat en kunnen ze dit toepassen op zonnige dagen of bij een hittegolf.

Tip: informeer en betrek anderen

Informeer (bemiddelings)medewerkers, gastouders en ouders/verzorgers over jullie doelen. Licht ook toe waarom jullie voor het thema kozen. Zo creëer je draagvlak. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld jullie nieuwsbrief. Kijk voor meer tips hoe je anderen informeert en betrekt op de pagina draagvlak creëren.