Aandacht besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen loont. In dit proces doen kinderen vaardigheden op die hen helpen hun persoonlijke identiteit te ontwikkelen, relaties te hebben en verwachtingen van hun omgeving te hanteren. Dit draagt bij aan sociaal en emotioneel welbevinden, wat een belangrijke voorwaarde is voor kinderen om goed te kunnen functioneren en leren; nu én later. Op deze pagina lees je hoe je sociaal-emotionele ontwikkeling blijvend onderdeel maakt in jullie dagelijkse praktijk en beleid.
Waarom werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling?
- Een goede start geeft meer kansen op een goede ontwikkeling en een goede fysieke en psychische gezondheid. En op het ontwikkelen van talenten en zelfontplooiing, deelname aan onderwijs en participatie op de arbeidsmarkt en meedoen in de samenleving. De bso is een uitgelezen plek om te investeren in de ontwikkeling van kinderen, waaronder de sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Sociaal contact met leeftijdsgenoten speelt een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd. Mede hierdoor ontwikkelen ze een eigen identiteit, zelfvertrouwen, inlevingsvermogen, een geweten, en maken ze zich waarden en normen eigen. De bso is een plek waar kinderen veel kansen krijgen om vriendschappen aan te gaan en samen te spelen met leeftijdsgenoten. Pedagogisch medewerkers op de bso kunnen de kansen hiervoor bewust creëren en daarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleren.
- Structurele aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling kan leiden tot minder gedrags- en emotionele problemen, betere leerprestaties, meer bevlogen kinderen met meer gelijke kansen en grotere betrokkenheid van ouders.
Voor je begint...
Wat doet jouw organisatie al?
Wat doet jouw organisatie al?
Beginsituatie bepalen in:
Werk met een gedegen stappenplan
Werk met een gedegen stappenplan
Lees hoe je een themaplan maakt voor:
Aan de slag met sociaal-emotionele ontwikkeling
Met het Stappenplan werken aan Gezonde Kinderopvang zorg je voor blijvend resultaat. Werk aan sociaal-emotionele ontwikkeling in jullie kinderopvangorganisatie of gastouderbureau op de pijlers beleid, ontwikkelen, omgeving en signaleren. Zo maak je meer impact weten we uit onderzoek. Lees hieronder aan welke activiteiten je per pijler kunt denken.
Zorg ervoor dat sociaal-emotionele ontwikkeling een vaste plek heeft in jullie beleid.
Beleid |
|
---|---|
Betrekken en informeren |
|
Borgen |
|
Evalueren |
|
Tips bij pijler Beleid
- Heb ook aandacht voor het welbevinden van pedagogisch medewerkers en gastouders. Hun welbevinden is een belangrijke voorwaarde voor het welbevinden van kinderen.
- Een pestprotocol of groepsafspraken kun je samen met de kinderen opstellen. Lees op Expertisecentrumkinderopvang.nl hoe je dat kunt aanpakken bij een pestprotocol en bij groepsafspraken.
- Verhoog de betrokkenheid en het plezier van de oudste bso-kinderen. Geef ze vanuit respect voor hun autonomie een actieve rol in de invulling van jullie bso-programma. Hoe ze dat bij Kinderopvang Okidoki doen lees je op Expertisecentrumkinderopvang.nl.
Bied kinderen, medewerkers en gastouders activiteiten aan rond sociaal-emotionele ontwikkeling. Met als doel dat zij hun kennis vergroten, vaardigheden aanleren en positief zijn over bijdragen aan een sociaal-emotionele ontwikkeling.
Bijscholing |
|
---|---|
Kennis en activiteiten |
|
Goede voorbeeld |
|
Erkende activiteiten |
|
Tips bij pijler Ontwikkelen
- Kijk in de agenda van het Expertisecentrum Kinderopvang voor gratis webinars over bijvoorbeeld pedagogische kwaliteit kinderopvang.
- Overweeg of jullie bso een specifieke methodiek wil gebruiken om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Zieâ¯Welbevindenopschool.nl â¯voor de methodieken. Veel van de trainingen zijn ook beschikbaar voor de bso.
- Hoe gaat jouwâ¯bso om met diversiteit? Spelen vooroordelen een rol in de benadering van de kinderen? Is het een thema dat onder de kinderen speelt? Bespreek het thema diversiteit regelmatig in jullieâ¯team. De publicatieâ¯Samen verschillend Pedagogisch kader diversiteit in kindercentra 0-13 jaar(PDF) â¯(Expertisecentrumkinderopvang.nl)â¯kan hierbij behulpzaam zijn.
Richt de fysieke en sociale omgeving zo in dat die bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, medewerkers en gastouders. Laat medewerkers en gastouders het goede voorbeeld geven en betrek ouders/verzorgers, oudere kinderen en samenwerkingspartijen bij jullie activiteiten.
Fysieke omgeving |
|
---|---|
Sociale omgeving |
|
Betrekken en informeren |
|
Goede voorbeeld |
|
Samenwerken |
|
Tips bij pijler Omgeving
- Meer tips en handvatten voor het creëren van een geschikte ruimtelijke omgeving voor kinderen vind je op de website van Expertisecentrum Kinderopvang. Daar vind je ook de Kletspot Omgeving(PDF) om met elkaar te praten over de omgeving zoals de ruimte, inrichting en materialen.
- Sluit aan bij themadagen en -weken zoals ‘De week tegen pesten’, ‘De week van de mentale gezondheid’ of ‘De week van respect’.
- Bespreek periodiek het thema sociaal-emotionele ontwikkeling met de pedagogisch medewerkers: wat hebben ze nodig om kinderen hier optimaal in te kunnen ondersteunen.
- Leg gezamenlijk de regels vast voor het sociale verkeer binnen jullieâ¯bso en draag het uit (bijvoorbeeld via een poster, zoals die van deâ¯Kanjertraining).
- Kijk voor tips ook bij de Succesfactor werk samen.
- Lees ook de tips voor Draagvlak creëren bij ouders.
Houd in de gaten hoe het met de kinderen gaat rond sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo kun je vroegtijdig mogelijke risico’s signaleren. Bepaal samen waarop jullie signaleren en doe regelmatig onderzoek. Leg ook vast hoe jullie met signalen omgaan en welke maatregelen passend zijn.
Periodiek onderzoek |
|
---|---|
Signaleren |
|
Informeren |
|
Tips bij pijler Signaleren
- Stimuleer pedagogisch medewerkers en gastouders alert te zijn op pestgedrag. Kijk voor tips bijvoorbeeld op â¯Gedragsproblemenindeklas.nl of⯠Stoppestennu.nl.â¯
- Lees de brochure die pedagogisch medewerkers achtergrondinformatie, handvatten en tips biedt rond omgaan met anderstaligheid en met opvallend gedrag(PDF) bij vluchtelingenkinderen in de kinderopvang.
Voorbeelden
Blog – Vaak gaat het vanzelfâ¯
Hoe leer jeâ¯kinderen omgaan met hun emoties en met elkaar? Door dingen uit te leggen, door kinderen te stimuleren, door grenzen te stellen… Als coach leid ik mijn collega’s op volgens de scholing van Gezonde Kinderopvang.â¯Daarbij merk ik dat pedagogisch medewerkersâ¯al heel veel interactievaardigheden toepassen. Vaak gaat dat vanzelf.
Lees deâ¯blogâ¯van Marja Schmitz, coach Gezonde Kinderopvang, op Kinderopvangtotaal.nl.â¯
Een jaar lang vriendelijkheid
De bso-locaties van Kinderopvang ’t Kasteel in Leiden werkten een jaar met het thema ‘Vriendelijkheid - vriendelijk contact maken met elkaar’. Na de eerste lockdown in de coronapandemie hadden kinderen het contact gemist, zaten soms minder goed in hun vel en moesten duidelijk weer wennen hoe ze in een groep op een positieve manier met elkaar omgaan. Lees over de verschillende soorten vriendelijkheid en over de aanpak van ’t Kasteel in het praktijkvoorbeeld op de website van Expertiscecentrum Kinderopvang.
Het boekâ¯Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar(PDF) â¯gaat in op pedagogiek die specifiek voor bso ontwikkeld is. De pedagogische basisdoelen uit de wet Kinderopvang komen uitgebreid aan de orde. Deze zijn allemaal gericht op een goede sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, het geven van:
- een gevoel van emotionele veiligheid,
- gelegenheid persoonlijke competentie te ontwikkelen,
- gelegenheid sociale competentie te ontwikkelen,
- een kans om zich waarden en normen, de 'cultuur' van een samenleving, eigen te maken.
Het boek gaat onder andere in op ‘Veiligheid en welbevinden’ en ‘Relaties in de groep’ en kan pedagogisch medewerkers en gastouders inspireren en ondersteunen bij hun dagelijks werk. Zo zijn per leeftijdsgroep tips voor het stimuleren van de sociale en morele ontwikkeling opgenomen. Managers kunnen het kader gebruiken als basis voor het pedagogisch beleid van de bso.
De publicatieâ¯Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang(PDF) â¯besteedt onder andere aandacht aan 'Het bieden van emotionele veiligheid in een veilige en gezonde omgeving'.
Ideeën opdoen?
Kijk bij het stappenplan
- Creëer draagvlak bij alle betrokkenen
- Zo voer je het themaplan succesvol uit in kinderopvang of gastouderbureau
- Kijk terug en denk na over de volgende stap in jullie kinderopvang of gastouderbureau
- Zorg voor een coach Gezonde Kinderopvang in jullie kinderopvang of gastouderbureau
Meer inspiratie
- Top tien beschermende factoren Voor een positieve ontwikkeling van jeugdigen | Nji.nl
- Publicatie Opgroeien en opvoeden - Normale uitdagingen voor kinderen, jongeren en hun ouders | Nji.nl
- Verdere wetenschappelijke onderbouwing sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling | Onderwijskennis van het NRO
- Kijk ook bij Gezonde School-activiteiten voor het primair onderwijs
Advies of ondersteuning nodig?
Ambassadeur
Mail een ambassadeur Gezonde Kinderopvang.
Dat is een ervaren coach die graag met je meedenkt.
GGD
Informeer naar mogelijkheden voor ondersteuning bij de regionale GGD.
- Informeer naar mogelijkheden voor ondersteuning bij het Expertisecentrum Kinderopvang.
- Informeer bij je gemeente of er lokale subsidieregelingen zijn om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op de bso te bevorderen.