dagritmekaart fruit eten (banner)

Het is belangrijk om van jongs af aan het eten van groenten en fruit te stimuleren. Dat kan natuurlijk door te laten proeven en zelf het goede voorbeeld te geven. Het kan ook door activiteiten met groente en fruit aan te bieden. Met deze dagritmekaart van Gezonde Kinderopvang heb je direct een heleboel activiteiten bij de hand. Ga er mee aan de slag en maak het eten van groente en fruit heel gewoon. Je kunt echte producten gebruiken of woordkaarten met groente en fruit. 

Activiteiten met de hele groep

  • Woordkaarten. Download gratis de groente- en fruitkaarten van Jong Leren Eten en Lekker Fit! Je kunt daar ook beschrijvingen van onderstaande activiteiten downloaden.
  • Praten over groenten of fruit. Was eerst alle handjes. Laat daarna een groente of stuk fruit zien en rondgaan in de kring, bijvoorbeeld een krop sla. Laat de kinderen ruiken en voelen. Stel vragen: Wat is dit? Welke kleur heeft het? Is het zacht of hard? Ruik het lekker of niet? Wie heeft het wel eens gegeten? Welke vorm heeft het?
  • Groente of fruit raden. Neem een stuk groente of fruit en leg het onder een doekje. Beschrijf wat er onder het doekje ligt. Vertel welke kleur, de vorm, hoe het smaakt, enz. Wie kan raden wat het is? 
  • Sorteren op kleur. Neem hoepels of vellen papier in de kleuren groen, geel, oranje, rood. Laat groente en fruit sorteren op kleur. Dit kun je ook buiten doen. Leg de hoepels dan verder weg en je hebt een beweegactiviteit.
  • Fruitzoekertje. Deze activiteit doe je buiten. Verstop verschillende soorten fruit in de buitenruimte. Teken met krijt in de kleur van het soort fruit een lijn van het fruit naar een startpunt. Laat de kinderen de lijnen volgen en het fruit zoeken.
  • Geur herkennen. Maak geurbakjes met geprakt fruit. Bijvoorbeeld sinaasappel, appel of peer. Gebruik hiervoor lege kruidenpotjes. Ruiken de kinderen welk fruit het is? Dit kan ook met etherische olie op een zakdoekje.
  • Smaakjeswater. Maak een kan met water en doe er groente of fruit in. Komkommer, sinaasappel, citroen, maar ook munt is erg lekker. Kinderen kunnen zelf meehelpen met het fruit in de kan doen en zacht fruit, zoals aardbeien in stukken snijden.
  • De groenteboer. Ga op bezoek bij de groenteboer, een groentekraam op de markt of in de suoermarkt. Kunnen de kinderen de groenten en het fruit benoemen?
  • De appel is rond. Laat een appel zien. Welke vorm heeft de appel? Hij is rond. Laat de kinderen een appel tekenen in de lucht. Eerst met een arm, later met twee tegelijk. 
  • Puzzelen. Leg een aantal harde soorten groente of fruit bij elkaar. Snij van een paar soorten een klein stukje af. Laat van een van de soorten het kleine stukje zien. Waar is dit een stukje van? Past het? Na afloop alles lekker opeten.
  • Fruitbingo. Maak een bingokaart met foto’s van soorten fruit of groente. Hang de verschillende foto’s buiten verspreid over het buitengebied. Laat de kinderen met hun bingokaart alle foto’s zoeken. Wie heeft als eerste bingo?

Activiteiten met een kleine groep of individueel

  • Stempelen met groente en fruit. Laat de kinderen op een groot vel met verf stempelen met verschillende soorten groenten, zoals ringen paprika, een stuk prei of wortel.
  • Groente- en fruitmand. Neem een mand en doe er verschillende soorten groenten en fruit in. Leg twee hoepels of bakken neer, een met het woord fruit en de ander met het woord groente. Laat de kinderen de groenten en het fruit sorteren. Dit kun je ook buiten doen. Leg de hoepels dan verder weg en je hebt een beweegactiviteit.
  • Zoek de juiste helft. Snij verschillende soorten fruit en/of groente doormidden. Leg ze door elkaar op een dienblad en laat de kinderen de juiste helften bij elkaar zoeken. Zien ze hoe de binnenkant van een banaan of appel eruitziet? Laat ze benoemen wat ze zien.
  • Voelbox. Gebruik een voelbox en stop er fruit of groente in. Stel vragen: Is het groot of klein, is het zacht of hard, is het glad of stekelig, is het rond? Wat is het?
  • Van klein naar groot. Download de fruitplaatjes en knip ze uit. Laat de kinderen de plaatjes in de juiste volgorde leggen. Van klein naar groot, of andersom.
  • Snoepen of groeien. Verzamel allerlei tussendoortjes. Denk aan fruit of groente, maar ook aan koek en snoep. Laat de kinderen de tussendoortjes verdelen in eten om te groeien (fruit en groenten) en eten om te snoepen (koek en snoep).
  • Fruitboom. Teken een boom op een stuk papier. Welke soorten fruit groeien aan een boom? Gebruik de woordkaarten fruit en laat het fruit dat aan een boom groeit bij de boom leggen.
  • Blind proeven. Doe de kinderen een blinddoek om en geef ze een stukje fruit te eten. Weten ze welk fruit ze eten? Hoe smaakt het?
  • Memory. Print de woordkaarten twee keer uit en maak er een memoryspel van. Kies voor alleen fruit of alleen groente.
  • Puzzel. Zoek een grote afbeelding van fruit of groente. Plastificeer deze en knip hem vervolgens in stukken. Leuk om mee te puzzelen.

Meer inspiratie:

  • Speciaal voor de kinderopvang: het Smaakspel voor kinderen van 2 tot 4 jaar.
  • Alle informatie en tips over voeding voor de kinderopvang op een rijtje.
  • Organiseer een workshop ‘smakelijke eters’ voor ouders van kinderen van 0-4 jaar.

Structureel werken aan voeding?

Kijk dan wat je nog meer kunt doen op de themapagina voeding van Gezonde Kinderopvang. 

Bekijk alle dagritmekaarten

Er zijn dagritmekaarten met activiteiten voor alle leefstijlthema's. Laat je inspireren!