Aandacht besteden aan dagritme in de kinderopvang of gastouderopvang loont. Een duidelijk dagritme geeft kinderen een gevoel van veiligheid, structuur en uitdaging, essentieel voor hun ontwikkeling. Op deze pagina lees je hoe je dagritme blijvend onderdeel maakt in jullie dagelijkse praktijk en beleid.
Waarom werken aan dagritme?
- Een goed dagritme helpt kinderen uitgerust te blijven en zorgt voor een goede balans tussen spel, rust en beweging. Met een dagritme kun je effectief inspelen op de diverse ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Een goed dagritme ondersteunt zowel het welzijn van kinderen als de pedagogische doelen.
- Een dagritme draagt bij aan uitgeruste kinderen en een goede nachtrust. Balans in de dagstructuur is belangrijk, afgestemd op zowel de groep als individuele behoeften. Een dagritme omvat de volledige dagstructuur, niet alleen het activiteitenaanbod. Dagritme zorgt dat je effectief aan diverse ontwikkelingsgebieden kunt werken.
Voor je begint...
Wat doet jouw organisatie al?
Wat doet jouw organisatie al?
Beginsituatie bepalen in:
Werk met een gedegen stappenplan
Werk met een gedegen stappenplan
Lees hoe je een themaplan maakt voor:
Aan de slag met dagritme
Met het Stappenplan werken aan Gezonde Kinderopvang zorg je voor blijvend resultaat. Werk aan dagritme in jullie kinderopvangorganisatie of gastouderbureau op de pijlers beleid, ontwikkelen, omgeving en signaleren. Zo maak je meer impact weten we uit onderzoek. Lees hieronder aan welke activiteiten je per pijler kunt denken.
Zorg ervoor dat dagritme een vaste plek heeft in jullie beleid.
Beleid |
|
---|---|
Betrekken en informeren |
|
Borgen |
|
Evalueren |
|
Tips bij pijler Beleid
- Bewegen en sport (zie themapagina) zijn een belangrijk onderdeel van het dagritme. Bewegen stimuleren is ook kinderen laten meehelpen met de dagelijkse activiteiten als vaatwasser uitruimen, buitenspeelgoed in- en uitruimen en stoelen/tafels opruimen. Beperk de tijd waarin kinderen stilzitten achter een tv- of computerscherm (zie thema Mediaopvoeding).
Bied kinderen, medewerkers en gastouders activiteiten aan rond dagritme. Met als doel dat zij hun kennis vergroten, vaardigheden aanleren en positief zijn over gezonde voeding.
Kennis en activiteiten |
|
---|---|
Erkende activiteiten |
|
Tips bij pijler Ontwikkelen
- Erken individuele ritme-behoeften van kinderen en sluit daarop aan waar mogelijk. Sommige kinderen willen op de bso kunnen ontladen, anderen willen onthaasten. Lichamelijk en geestelijk welbevinden van ieder kind is een voorwaarde om lekker en ontspannen te kunnen spelen.
- Het kan helpen om het dagritme weer te geven als plaatje voor de kinderen, ouders/verzorgers en medewerkers, zodat die rekening kunnen houden met het ritme.
- Zorg voor voldoende rustmomenten. Het kan verleidelijk zijn om te veel te plannen.
Richt de fysieke en sociale omgeving zo in dat die bijdraagt aan het dagritme van kinderen, medewerkers en gastouders. Laat medewerkers en gastouders het goede voorbeeld geven en betrek ouders/verzorgers, oudere kinderen en samenwerkingspartijen bij jullie activiteiten.
Fysieke omgeving |
|
---|---|
Sociale omgeving |
|
Betrekken en informeren |
|
Goede voorbeeld |
|
Samenwerken |
|
Tips bij pijler Omgeving
- Zorg voor genoeg prikkelvrije ruimte voor kinderen om uit te rusten.
- Het helpt als de ruimtes flexibel in te delen zijn zodat er verschillende activiteiten mogelijk zijn.
- Kijk voor tips ook bij de Succesfactor werk samen.
- Lees ook de tips voor Draagvlak creëren bij ouders.
Houd in de gaten hoe het met de kinderen gaat rond dagritme. Zo kun je vroegtijdig mogelijke risico’s signaleren. Bepaal samen op waarop jullie signaleren en doe regelmatig onderzoek. Leg ook vast hoe jullie met signalen omgaan en welke maatregelen passend zijn.
Periodiek onderzoek |
|
---|---|
Signaleren |
|
Informeren |
|
Tips bij pijler Signaleren
- Let op het gedrag van de verschillende kinderen op een dag. Wat voor de één fijn is, hoeft dat niet automatisch voor de ander ook te zijn.
Voorbeelden
Blog - Dagritme: duidelijkheid voor kind, ouder en begeleider
'Dagritme draait om duidelijkheid. Dankzij een vast dagritme weten alle kinderen bij ons kindercentrum Het Baken in Nijkerk waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.'
Lees de blog van Miranda Bron, ambassadeur Gezonde Kinderopvang, op Kinderopvangtotaal.nl.
Dagritme voorbeelden
Bekijk de voorbeelden hoe je programma's voor korte en lange middagen en een vakantieprogramma kunt indelen.
Het Pedagogisch kader voor de bso(PDF) benoemt de volgende vaste elementen van het dagelijkse programma: halen uit school en binnenkomst op de bso, drinken en eten, vrij spelen en buiten spelen, individuele aandacht en persoonlijke verzorging, georganiseerde activiteit(en), groeps- en rustige momenten, opruimen, oudercontacten en afscheid.
Variabele elementen kunnen zijn: huiswerkbegeleiding, wegbrengen van kinderen naar activiteiten buiten de deur en andere taken.
In aanvulling op deze elementen noemt de kwaliteitsmonitor van het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO) bijzondere activiteiten of uitstapjes in de vakanties en op de lange middagen (woensdag/vrijdag). Daarnaast geeft het NCKO vijf kenmerken van een goed dagritme, die gaan over balans en regelmaat:
- Een vaste structuur.
- Balans tussen rustige activiteiten en beweging.
- Balans tussen groeps- en vrije keuzemomenten van de kinderen.
- Dagelijkse gelegenheid om buiten te spelen.
- Dagelijks aanbod voor een of meer activiteit(en) met een van de pedagogisch medewerkers.
Tot slot benoemt het NCKO vier aspecten die het dagritme negatief beïnvloeden:
- Bij binnenkomst te weinig aandacht aan de kinderen besteden: niet vragen hoe hun dag tot nu toe was en of er bijzonderheden zijn.
- Geen vast dagritme: het programma is te chaotisch/wisselend.
- Een erg strak en teveel ingevuld dagritme: er is weinig gelegenheid voor vrij spel of eigen initiatief van de kinderen.
- Een versnipperd dagritme is: (te) veel onderbrekingen van het spel van de kinderen
Ideeën opdoen?
Kijk bij het stappenplan
- Creëer draagvlak bij alle betrokkenen
- Zo voer je het themaplan succesvol uit in kinderopvang of gastouderbureau
- Kijk terug en denk na over de volgende stap in jullie kinderopvang of gastouderbureau
- Zorg voor een coach Gezonde Kinderopvang in jullie kinderopvang of gastouderbureau
Meer inspiratie
Advies of ondersteuning nodig?
Ambassadeur
Mail een ambassadeur Gezonde Kinderopvang.
Dat is een ervaren coach die graag met je meedenkt.
GGD
Informeer naar mogelijkheden voor ondersteuning bij de regionale GGD.