Aandacht besteden aan dagritme in de kinderopvang of gastouderopvang loont. Een vertrouwd dagritme in de dagopvang biedt houvast voor zowel kinderen als pedagogisch medewerkers en gastouders. Het zorgt voor een emotioneel veilige omgeving, omdat kinderen weten wat ze kunnen verwachten. Dit creëert rust, zelfs in een drukke groep. Op deze pagina lees je hoe je dagritme blijvend onderdeel maakt in jullie dagelijkse praktijk en beleid.
Waarom werken aan dagritme?
- Zowel kinderen als pedagogisch medewerkers en gastouders hebben baat bij een vertrouwd dagritme. Je biedt kinderen een veilig gevoel omdat ze weten wat er komen gaat.
- Een goed dagritme omvat diverse elementen die essentieel zijn voor de fysieke en mentale gezondheid van kinderen, zoals verzorging, ontdekking, uitdaging en persoonlijke aandacht.
- Door aandacht te besteden aan beweging, voeding en slaap worden fysiologische en groeiprocessen goed gereguleerd, wat bijdraagt aan een gezond gewicht.
Voor je begint...
Wat doet jouw organisatie al?
Wat doet jouw organisatie al?
Beginsituatie bepalen in:
Werk met een gedegen stappenplan
Werk met een gedegen stappenplan
Lees hoe je een themaplan maakt voor:
Aan de slag met dagritme
Met het Stappenplan werken aan Gezonde Kinderopvang zorg je voor blijvend resultaat. Werk aan dagritme in jullie kinderopvangorganisatie of gastouderbureau op de pijlers beleid, ontwikkelen, omgeving en signaleren. Zo maak je meer impact weten we uit onderzoek. Lees hieronder aan welke activiteiten je per pijler kunt denken.
Zorg ervoor dat dagritme een vaste plek heeft in jullie beleid.
Beleid |
|
---|---|
Betrekken en informeren |
|
Borgen |
|
Evalueren |
|
Bied kinderen, medewerkers en gastouders activiteiten aan rond dagritme. Met als doel dat zij hun kennis vergroten, vaardigheden aanleren en positief zijn over gezonde voeding.
Kennis en activiteiten |
|
---|---|
Goede voorbeeld |
|
Tips bij pijler Ontwikkelen
- Erken individuele ritme-behoeften van kinderen en sluit daarop aan waar mogelijk. Lichamelijk en geestelijk welbevinden van ieder kind is een voorwaarde om lekker en ontspannen te kunnen spelen.
- Zorg voor voldoende rustmomenten. Het kan verleidelijk zijn om te veel te plannen.
Richt de fysieke en sociale omgeving zo in dat die bijdraagt aan het dagritme van kinderen, medewerkers en gastouders. Laat medewerkers en gastouders het goede voorbeeld geven en betrek ouders/verzorgers en samenwerkingspartijen bij jullie activiteiten.
Fysieke omgeving |
|
---|---|
Sociale omgeving |
|
Betrekken en informeren |
|
Goede voorbeeld |
|
Samenwerken |
|
Tips bij pijler Omgeving
- Zorg voor genoeg prikkelvrije ruimte voor kinderen om uit te rusten.
- Het helpt als de ruimtes flexibel in te delen zijn zodat er verschillende activiteiten mogelijk zijn.
- Kijk voor tips ook bij de Succesfactor werk samen.
- Lees ook de tips voor Draagvlak creëren bij ouders.
Houd in de gaten hoe het met de kinderen gaat rond dagritme. Zo kun je vroegtijdig mogelijke risico’s signaleren. Bepaal samen op waarop jullie signaleren en doe regelmatig onderzoek. Leg ook vast hoe jullie met signalen omgaan en welke maatregelen passend zijn.
Periodiek onderzoek |
|
---|---|
Signaleren |
|
Informeren |
|
Tips bij pijler Signaleren
- Let op het gedrag van de verschillende kinderen op een dag. Wat voor de één fijn is, hoeft dat niet automatisch voor de ander ook te zijn.
Voorbeelden
Blog - Dagritme: duidelijkheid voor kind, ouder en begeleider
'Dagritme draait om duidelijkheid. Dankzij een vast dagritme weten alle kinderen bij ons kindercentrum Het Baken in Nijkerk waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.'
Lees de blog van Miranda Bron, ambassadeur Gezonde Kinderopvang, op Kinderopvangtotaal.nl.
Dagritme Levantjes: accent op gevarieerde voeding
Binnen Levantjes kinderopvang brengen de eetmomenten structuur op een dag. Een eetmoment brengt ook rust binnen de groep. Bij Levantjes eten kinderen overwegend biologisch en vegetarisch en af en toe vis.
Hun visie achter hun dagritme is dat zij kinderen zoveel mogelijk gevarieerd eten willen aanbieden. De warme maaltijd krijgen de kinderen na het middagslapen, omdat zij dan de grootste trek hebben en het beste eten. Doordat de kinderen al warm eten op hebben, hebben ouders minder stress bij het ophalen en het avondprogramma thuis. Het kind is niet hongerig en thuis is er meer tijd voor elkaar. De broodmaaltijd rond de middag past bij de Nederlandse cultuur en is ook gebleven om kinderen hieraan te laten wennen.
Tijd | Activiteit |
---|---|
± 09.30 uur | De kinderen eten fruit |
± 10.00 uur | Buitenactiviteit (tenzij het weer dit niet toelaat) |
± 12.00 uur | Broodmaaltijd |
± 15.00 uur | Warme maaltijd afgestemd op kinderen van 0-4 jaar |
± 16.00 uur | Buitenactiviteit (tenzij het weer dit niet toelaat) |
± 17.30 uur | Een rijstwafel, cracker of een soepstengel. |
Dagritme Petito's: accent op vve
De dagstructuur bij kindercentrum Petito’s staat al ruim 20 jaar lang als een huis. Dit betekent niet dat ze er niet naar omkijken. In het teamoverleg bespreken medewerkers waar ze tegen aan lopen en wat ze lastig vinden en zo finetunen ze het dagritme als dat nodig is. Bijvoorbeeld toen er tijdens het buitenspelen veel kinderen tegen elkaar aan botsten doordat alle groepen tegelijk buiten waren. Nadat het dagritme per groep was aangepast, had elke groep voldoende ruimte om buiten te spelen. Gezond eten en beweegmomenten zijn bij Petito’s belangrijk in de uitvoering van Gezonde Kinderopvang. Dit is ook verweven met hun vve-programma Uk & Puk. Pedagogisch medewerkers bespreken aan de hand van Puk-dagritmekaarten het dagritme met de kinderen. De kinderen weten wat Puk gaat doen die dag (en wat zij dus ook gaan doen).
Tijd | Activiteit |
---|---|
Tot ± 09.15 uur | Als de kinderen door de ouders zijn gebracht is er ruimte voor vrij spel. |
Vanaf 09.15 uur | Met de kinderen opruimen en daarna samen aan tafel en bijvoorbeeld met de kinderen liedjes zingen of een verhaaltje voorlezen. Dagritme kaarten worden besproken met de kinderen. Dit herhaalt zich gedurende de dag. |
09.30 uur |
De kinderen eten een gezond tussendoortje en drinken iets. |
Vanaf 11.15 uur | Samen opruimen, handen wassen, aan tafel voorlezen of liedjes zingen. |
11.30 uur |
Gezamenlijk de gezonde broodmaaltijd eten. |
13.00 uur |
Veel kinderen gaan naar bed. |
14.00 uur |
De kinderen die wakker zijn eten een tussendoortje aan tafel en drinken iets. |
Vanaf 15.00 uur |
De meeste kinderen worden wakker van hun middagslaapje en worden verschoond of gaan naar het toilet. |
Vanaf 16.00 uur | Samen met de kinderen opruimen. |
16.15 uur |
Aan tafel liedjes zingen of een verhaaltje voorlezen. |
Vanaf 16.30 uur | Kinderen worden voor 18.00 uur opgehaald. Deze periode is soms te lang voor kinderen om zich te vermaken door middel van vrij spel.
De PM-er bekijkt waar de behoefte ligt van de kinderen en sluit hierbij aan. Bijvoorbeeld een bewegingsactiviteit, fantasiespel, boekje voorlezen of buiten spelen. |
17.00 uur | Regelmatig wordt aan tafel een activiteit aangeboden die de kinderen redelijk zelfstandig kunnen doen. Bijvoorbeeld bokken bouwen en het aanbieden van open einde spelmateriaal of puzzels maken. |
17.50 uur | Alle kinderen gaan met de pedagogisch medewerker naar de gang en spelen daar totdat alle kinderen opgehaald zijn. |
Een goed dagritme heeft de volgende kenmerken:
- Het is duidelijk en overzichtelijk voor kinderen, ouders en pedagogisch medewerkers en gastouders.
- Het bestaat uit vaste onderdelen, zoals brengen, kring, binnen en buiten spelen, lunch, slapen, ophalen.
- Het is ruim gepland, waardoor kinderen niet worden opgejaagd.
- Er is ruimte voor flexibele aanpassing van het dagritme zodat je rekening kunt houden met individuele kinderen (bijvoorbeeld kinderen die hun interesse verliezen, verandering van activiteit, verlenging van speeltijd bij grote interesse en bijzondere omstandigheden zoals uitstapjes, verjaardag, feestdagen).
- Dagelijks zijn er verschillende spelactiviteiten: sommige geïnitieerd door pedagogisch medewerkers en sommige door kinderen. Zorg ook voor 'vrij spel' momenten.
- Er is een balans tussen rustige en actieve momenten.
- Er is een balans tussen alleen spelen, spelen in kleine groepjes en spelen met de hele groep.
- Elke ochtend en/of middag spelen de kinderen een deel van de tijd buiten.
(bron: Pedagogisch Kader Kindercentra 0-4 jaar(PDF))
Daarnaast inspecteert de GGD (Gemeentelijke gezondheidsdienst ) het dagritme/dagprogramma van de groep. Daarbij zijn de pedagogische doelen uit de Wet Kinderopvang leidend. De GGD kijkt naar:
- Emotionele veiligheid (continuïteit groepsritme, structuur en flexibiliteit),
- Persoonlijke competentie (dagprogramma, doelgericht aanbod, programma en taalverrijking),
- Sociale competentie (begeleiden van interacties tussen kinderen, participatie bevorderen, positieve sfeer creëren) en
- Overdracht van normen en waarden (rituelen en voorspelbaarheid).
Lees meer over de rol van dagritme bij inspectie door de GGD in het Veldinstrument observatie pedagogische praktijk.
Ideeën opdoen?
Kijk bij het stappenplan
- Creëer draagvlak bij alle betrokkenen
- Zo voer je het themaplan succesvol uit in kinderopvang of gastouderbureau
- Kijk terug en denk na over de volgende stap in jullie kinderopvang of gastouderbureau
- Zorg voor een coach Gezonde Kinderopvang in jullie kinderopvang of gastouderbureau
Advies of ondersteuning nodig?
Ambassadeur
Mail een ambassadeur Gezonde Kinderopvang.
Dat is een ervaren coach die graag met je meedenkt.
GGD
Informeer naar mogelijkheden voor ondersteuning bij de regionale GGD.