Aandacht besteden aan groen in de kinderopvang of gastouderopvang loont. Groen doet goed. Dat blijkt uit tal van onderzoeken en observaties. Een groene speelomgeving en aandacht voor natuurbeleving verminderen stress en hebben een positieve invloed op het welbevinden van kinderen. Op deze pagina lees je hoe je groen blijvend onderdeel maakt van jullie dagelijkse praktijk en beleid.
Waarom werken aan groen?
- Aandacht voor groen in de bso draagt bij aan meer bewegen.
- Het stimuleert de fantasie, spelontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
- Contact met de natuur zorgt voor meer geluk en minder stress.
- Een natuurlijke buitenruimte biedt kinderen een rijke speelomgeving. Natuurlijke materialen en tijd doorbrengen in de natuur nodigen kinderen uit tot onderzoeken en ontdekken.
Voor je begint...
Wat doet jouw organisatie al?
Wat doet jouw organisatie al?
Beginsituatie bepalen in:
Werk met een gedegen stappenplan
Werk met een gedegen stappenplan
Lees hoe je een themaplan maakt voor:
Aan de slag met groen
Met het Stappenplan werken aan Gezonde Kinderopvang zorg je voor blijvend resultaat. Werk aan groen in jullie kinderopvangorganisatie of gastouderbureau op de pijlers beleid, ontwikkelen, omgeving en signaleren. Zo maak je meer impact weten we uit onderzoek. Lees hieronder aan welke activiteiten je per pijler kunt denken.
Zorg ervoor dat aandacht voor groen en natuurbeleving een vaste plek heeft in jullie beleid.
Beleid |
|
---|---|
Betrekken en informeren |
|
Borgen |
|
Evalueren |
|
Tips bij pijler Beleid
- Hulp nodig bij het opstellen van beleid? Neem dan eens contact op met de NME professional, een GGD (Gemeentelijke gezondheidsdienst )-medewerker van de afdeling Milieu of een Jong Leren Eten-makelaar.
Pijler Ontwikkelen
Bied kinderen, medewerkers en gastouders activiteiten aan rond groen. Met als doel dat zij hun kennis vergroten, vaardigheden aanleren en positief zijn over natuurbeleving.
Bijscholing |
|
---|---|
Kennis en activiteiten |
|
Goede voorbeeld |
|
Erkende activiteiten |
|
Tips bij pijler Ontwikkelen
- Benut de kwaliteiten van medewerkers en gastouders, spreek hen aan op hun groene hobby’s en nodig hen uit die (meer) te delen met de kinderen en je collega’s.
Richt de fysieke en sociale omgeving zo in dat die bijdraagt aan de natuurbeleving van kinderen, medewerkers en gastouders. Laat medewerkers en gastouders het goede voorbeeld geven en betrek ouders/verzorgers en samenwerkingspartijen bij jullie activiteiten.
Fysieke omgeving |
|
---|---|
Sociale omgeving |
|
Betrekken en informeren |
|
Goede voorbeeld |
|
Samenwerken |
|
Tips bij pijler Omgeving
- Sluit aan bij bestaande landelijke natuurdagen. Modderdag, Nederland zoemt, de Dag van de Groene Kinderopvang zijn nationale dagen die in het teken staan van natuurbeleving en buitenspelen. Als kinderopvang organisatie kun je laagdrempelig aansluiten. Groene doe-tips en materialen worden vaak gratis ter beschikking gesteld.
- Bekijk de Checklist groene schoolpleinen (Expertisecentrumkinderopvang.nl). Je vindt er tips die je kunt vertalen naar de kinderopvang.
- Kijk voor tips ook bij de Succesfactor werk samen.
- Lees ook de tips voor Draagvlak creëren bij ouders.
Houd in de gaten hoe het met de kinderen gaat rond groen. Zo kun je vroegtijdig mogelijke risico’s signaleren. Bepaal samen waarop jullie signaleren en doe regelmatig onderzoek. Leg ook vast hoe jullie met signalen omgaan en welke maatregelen passend zijn.
Periodiek onderzoek |
|
---|---|
Signaleren |
|
Informeren |
|
Tips bij pijler Omgeving
- Hebben de kinderen in een buitenruimte gespeeld met hoog gras, bosjes en bladeren? Wees dan alert op de aanwezigheid van teken. Kijk voor meer informatie op Rivm.nl.
Voorbeelden
Groene kinderopvang
Jonge kinderen betrekken bij de natuur om hen heen kan overal, en in elk seizoen. Begin met eenvoudige activiteiten. Keer samen eens een steen of boomstronk om en ontdek welke dieren daaronder leven. Of pluk samen met de kinderen munt die jullie hebben laten groeien en zet daar thee van. Een kinderopvang die in het bos zit om daar groene kinderopvang te kunnen bieden is natuurlijk ideaal. Het boek 'Stap voor stap naar Groene Kinderopvang’ van Groen Cement kan je wellicht inspiratie bieden.
Leg een moestuin aan
Kinderen die in een moestuin werken leren waar het voedsel vandaan komt. Daarnaast eten kinderen die in een moestuin werken zelf meer groenten en fruit. Leg daarom een moestuin aan. Of begin met een eenvoudige variant: een kweekkasje, een vierkante meter tuin. Kijk voor meer ideeën op Jonglereneten.nl.
Maak een slakkenhotel
In een slakkenhotel bewonderen en verzorgen kinderen zelfgevonden slakken. Dat doen ze een aantal dagen. Nodig: een terrarium, aarde, bladeren/takjes, rauwe groente/appel en een plantenspuit. Het hotel inrichten en de gasten verzorgen doe je zo:
Vul het terrarium met aarde.
- Leg er bladeren en takjes op.
- Plaats de slakken in het hotel.
- Voer ze met rauwe groente/appel.
- Geef ze elke dag vers voedsel.
- Bevochtig het hotel dagelijks met de plantenspuit.
- Verschoon het hotel na een paar dagen.
- Zoek en bekijk de slakken op een bodemdieren zoekkaart.
Breng de slakken na maximaal een week terug naar hun vindplaats.
Leren en reflecteren
Veel pedagogisch medewerkers vinden het lastig om invulling te geven aan het goed volgen en begeleiden van kinderen in het groen. Samen oefenen in de praktijk, filmopnames maken en die met elkaar bespreken werkte bij de Tweeling Kinderopvang in Nijmegen goed. Vragen als ‘Wat zei je en wat was het effect op het kind?’ geven veel gespreksstof en eigen inzicht. Externe ervaringsdeskundigen kunnen het observeren van spelende kinderen in het groen en de interactie tussen de kinderen en medewerkers begeleiden. In Nijmegen zijn ze zo gestart en nu voeren de medewerkers zelf de regie over de observaties en gesprekken.
Op zoek naar beestjes in het bos
Uitvalsbasis voor bso De Wolvenbende is een scoutinggebouw in het bos aan de rand van Arnhem. Kinderen brengen daar het grootste deel van de tijd in de natuur door. De pedagogisch medewerkers zijn daarvoor getraind en gecoacht. “Kinderen van onze bso zoeken vaak naar beestjes: kikkers, salamanders, insecten", vertelt pedagogisch medewerker Mark Baas. “Wij hebben geleerd welke materialen hen uitdagen en zorgen dat ze die tot hun beschikking hebben: schepnetten, verzamelbakken, emmers, etcetera.”
Het Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar beschrijft een aantal thematische bso’s, waaronder de natuur-bso. Daarbij staan suggesties voor pedagogische middelen.
Ideeën opdoen?
Kijk bij het stappenplan- Creëer draagvlak bij alle betrokkenen
- Zo voer je het themaplan succesvol uit in kinderopvang of gastouderbureau
- Kijk terug en denk na over de volgende stap in jullie kinderopvang of gastouderbureau
- Zorg voor een coach Gezonde Kinderopvang in jullie kinderopvang of gastouderbureau
Advies of ondersteuning nodig?
Ambassadeur
Mail een ambassadeur Gezonde Kinderopvang.
Dat is een ervaren coach die graag met je meedenkt.
GGD
Informeer naar mogelijkheden voor ondersteuning bij de regionale GGD.